2012. február 9., csütörtök

Mit vártok tőlem?

Valaha egy tanárom éveken át arra nevelt, hogy a világot, vagy egy országot, egy várost, egy halom embert, egyszóval valamit mindenképpen meg kell váltanom. A történelemkönyvekbe  be kell kerülnöm, hogy mesteremként ott lehessen lábjegyzetben. Mindez a saját kiéletlen vágyairól szólt, nem rólam, rám nem figyelt, így nem láthatta, hogy valójában honnan jövök, és legfeljebb magamat kellene megváltanom. Később begyűjtött egy állami kitüntetést, hívek táborát, és nem kicsit sajnál le engem, mint győztes a vesztest.  Egyszer közölte, hogy úgy látszik, belőlem nem lesz semmi. Kiváló pedagógus...
Most ismét hasonló elvárásokkal találkozom. Néhányan azt szeretnék látni, hogy egy ilyen ember, mint én (amilyennek vélnek engem, amilyennek szeretnének látni), nem kerülhet végzetes bajba. Tehát az én életemnek hamarosan meg kell oldódnia, sikert kell felmutatnom, azért, hogy ők is tovább reménykedhessenek a sajátjuk megoldódásában. Haragszanak, a "rossz emberek" fiókjába helyezik azokat, akikről úgy vélik, segíthetnének nekem, és mégsem teszik. Egy ideig.  Majd talán épp rám haragszanak. Ha az elvárt időn belül nem hozom azt az eredményt, amit ők valójában maguknak kívánnak, akkor mint hiteltelen személyt, kinek nem érdekes tovább a sorsa, könnyen elhajítanak, keresnek maguknak más bálványocskát, mert ez könnyebb, mint a saját harcaikat megharcolni. Karizmatikus szerepkörrel felruházni valakit, pusztán a vágyaink kivetítése okán, ez is a felelősség áthárításának egyik formája. Miképpen az itt tőlem végső válaszokat  váróknak is bizonyára gyümölcsözőbb lenne, ha a saját válaszaikat magukban keresnék. Itt legfeljebb, talán és ha, néhány jó kérdésre lehet bukkanni.
Ám az is felelősséghárítás, ha azt mondjuk, csak annak hiszünk el bármit, aki az életével támasztja alá a szavait, különben nem figyelünk rá, nem érvényes ránk amit mond. Gyermeknevelésnél ez valóban igaz lehet, ott csak a példamutatás működhet. Ámde egy tudatos felnőtt a sarki alkoholista szavaiból is kivehet egy olyan mondatot, ami számára fontos üzenet. Talán ez az ember is tudhat valamit. Vagy talán a mondat erejéig csatornájává vált egy felsőbb erőnek...
De még N.-től is megkaptam rosszabb pillanataiban, hogy nincs látszata a rengeteg belém fektetett pénznek. Annak, aminek egyetlen fillérét se ő kereste meg, s amit inkább nekem adott, hogy éljek, gyűjtsem a tapasztalatot helyette és neki is, mint hogy ő moccanjon ki a biztonságosnak látszó barlangjából.


Nem szeretnék megfelelni másnak, csakis a saját igen magas eszményeimnek. Ehhez is hosszú út vezet még. Minden más csak útjelző...


"Őrizkedjünk azoktól, akik lekicsinylik törekvéseinket! A törpék mindig így tesznek, míg az igazán nagyok azt éreztetik velünk, hogy mi is azzá válhatunk.” (Mark Twain)



3 megjegyzés:

  1. Bárki tud adni nekem valamit, ha a fejlődésemben akkor és ott éppen megtalál a mondandója.
    Többször elolvastam amit írtál, jó írás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még igazítottam rajta, most itt-ott írtam hozzá. Köszönöm

      Törlés
  2. bocs, hogy közbeszólok (már régen nem vagyok "tanár", és addig sem szerettem volna "direkt" befolyásolni bárkit..) de, szerintem mindenkinek (először is) önmagát kell "megváltania" (ha már ezt a kifejezést használjuk (merjük használni)... aztán a lényével, persze, hathat jó irányba másokra is... (de ez a lábjegyzet vágy...!:) aranyos, mondjuk nekem se esik rosszul, ha megemlitenek, vagy irnak rólam régi tanitványok... másrészt az a jó mindig, ha a tanitvány túlnövi mesterét (az az ő érdeme is)... És ezt rögtön az első két mondatod után irtam,(közbe) de most tovább olvasva látom, hogy hasonlóképp gondolkodsz te is...:)("legfeljebb magamat kellene megváltanom" --- de szerintem mindenkinek...)
    És mi az, hogy "győztes"? Ki tudja azt? Még a kitüntetések se..(mikor, ki adja a kitüntetéseket? ki tudja eldönteni jól, hogy mikor,kinek jár...s miért)
    és igen, a válaszokat is mindenkinek magának kellene megtalálni, egyébként a jó kérdés(feltevés)mér félválasz, legalább!!!
    de ugyanakkor, igen, figyelni másokra is, akár csak egy tekintetre is... folyton-folyvást kapunk és adunk!nagyon fontos a kölcsönösség (is)Egy hálózatnak (mátrix?) vagyunk a részei...
    és a dolgok (sorsunk )hullámhegyei és -völgyei is előbb-utóbb ki szoktak egyenlitődni,,,ha messzebbről nézzük, felülről...
    (csak szkeptikus reflexióimat irtam le... lehet, hogy nincs "igazam"!:)(node mi az "igazság"...?:)

    VálaszTörlés