2009. december 9., szerda

Ki ismer bennünket valójában?

"Ha azt hiszed, hogy az vagy, amit a barátaid és ellenségeid mondanak rólad, akkor nyilvánvalóan nem ismered magadat." Anthony de Mello

Ezt az idézetet már régen félretettem a piszkozatok közé, hogy majd időínségben bedobom "konzervként". Eredetileg nem ilyen összefüggésben szántam ide, egy friss élmény azonban most mégis ehhez - legalábbis a címhez - kívánkozik. Mert ki ismer bennünket valójában? Biztos azok, akik barátaiknak neveznek? És mi ismerjük-e azokat, akiket barátainknak nevezünk?

Hétvégén egy társasággal söröztem az Irish Cat-ben. Egy idő után számomra ismeretlen három nő csatlakozott hozzánk.
A kissé kaotikus társalgásból egyszer csak kitűnt, hogy egyikük arról mesél M-nek, az eredetileg velünk levő, három éve nem látott külföldön élő barátnőjének, hogy éppen lakást újít fel a saját kezével, fest, mázol, csiszol, és az ablakokat is maga szereli le, cipeli egyesével az üvegeshez. Mert szívességből lakik, és úgy érzi, valamit adnia kell cserébe.
Felfigyeltem rá, hogy kissé kinyúlt és agyonmosott pulcsija olyan volt, mintha a felújításból magán hagyva szaladt volna el egy esti csajos buliba, semmi ékszer, tökéletes ellentéteként az egyébként finom, szinte légies megjelenésének, az egyszerű frizurába fésült, de jobb napokat látott, és most is igényesen ápolt hajának, különleges prémkabátjának.
Mikor már M. nem figyelt rá, megkérdeztem, mi a foglalkozása, hogy ilyen ügyes. Keramikus volt valamikor, majd a házassága húsz éve alatt otthon maradt, nem dolgozott. A válás után régi hobbijához, a lakberendezéshez hozzátanult egy kicsit, egy darabig abból élt, ám mostanában alig akad munkája. Aztán óvatosan, bizonytalanul hozzáfűzte, hogy anyukája közeli halála után elkezdett tervezgetni egy karitatív-jellegű vállalkozást, amit nem akar részletezni, különben is, még ki kéne valaki számolja neki, hogy egyáltalán elég-e rá a pénze, és gazdaságos lenne-e ebbe belefognia. Elmesélte, hogy mostanában nagyon ráér evvel a lakással babrálni, bár a múlt héten elakadt a munkálatokkal, mert a szétvert lakásban, a szétszerelt gardróbszekrényen, cipők és kabátok között feküdt 39 fokos lázzal, betegen. Mélyen együtt éreztem vele. Mivel éppen keramikust keresek, mondta, hogy majd tud egyet ajánlani, aki a paramétereimnek megfelelni, így elkértem az email-címét. Elővette a tollát, ami mindjárt megtetszett, elkértem alaposabb megtekintésre. Fából készült. Csak közelről lehetett látni a bevésést: "Kenderes 2008. - Történelmi Vitézi Rend."
Csodálkozó pillantásomra büszkén előrukkolt vele, hogy ő ám igazi vitéz, tavaly avatták fel a nagyapja jogán, és bár az eredeti okirat nem volt már meg, felhajtotta a Hadtörténeti Múzeumban a másolatot, ami feljogosította őt és még a fiát is erre a címre, melyet immáron a nevükben is viselnek. Nyilván besegített a sok Kilkeny is, hogy ne álljam meg megjegyzés nélkül, miszerint én épp a közelmúltban írtam egy posztot a feléledő Horthy-kultuszról. Jót vagy rosszat írtam-e? Hát őszintén szólva, én nem támogatom a dolgot - fogalmaztam mégis finoman- , bár Horthy személyisége nem egyértelmű, de ő vitt bennünket egy világháborúba, s ugyan megmentett néhány zsidót, de a többséget mégis engedte elhurcolni, és még annyi minden zavaros dolog van itt... A korábban halk, visszahúzódó nő egyre keményebb lett:

„Akkor nem leszünk barátok! Horthy éppen hogy ellen akart állni a háborúnak, és olvasd el ... című amerikai könyvet, benne van, hogy hány zsidót mentett meg!” Kérdeztem, mire jó ez a megosztás, elhatárolódás most éppen tőlem, hiszen ez hozza legalább ezer éve az országra a bajt, utoljára talán a honfoglalásnál tudtunk egyet érteni. „Nem, ehhez semmi köze a történelemnek, ez csak azért van, mert a közelmúltban egyesek szétlopták az országot!”

Egy idő után a három nők elmentek, utoljára még közelebbről megcsodáltam a kabátot, belül szőrme, kívül virágos-zsinóros díszítés, hangosan meg is dicsértem, mire sértődött-provokatív reakció : „Pedig ez is magyaros motívum”! Hm... mintha én nem szerethetném a magyaros, vagy éppenséggel magyar motívumokat…

Később valahogy szó keveredett erre a barátnőre, és M. mesélte, hogy annak idején az ügyvéd férje mellett 20 évig nem csinált semmit, most egy multimilliomossal él, akit pedig teljesen kiszolgál.

Hát mondom, mégis, ez a nő nagy bajban van, és tetejébe még szívesség-lakásban él. Dehogyis, egy multimilliomossal él együtt, és jól megy sora!

Én úgy vélem, lehet, hogy van köze egy multimilliomoshoz, de nem együtt élnek. Talán nincs is köztük kapcsolat a szívesség-lakáson kívül, és ha mégis, az nem egyenrangú. Ezt még a megjelenése összevisszasága is tükrözi, úgy tűnik, új holmira nem költ, az szép és minőségi rajta, ami tartós darab, ami még a házasságából megmaradt, és láthatóan megtanulta a haját is maga rendben tartani. Kevés luxusa egyike lehet a most vásárolt és mutogatott néhány kozmetikai termék, amiért érthetően aggódott, nehogy egy cseppet is a kezemre kenjek belőlük. A vitézségbe való dühödt, gőgös kapaszkodás (neki) is az omladozó önbizalmát lehet hivatva megtámogatni. Ez a nő magányos és kiszolgáltatott.


M-mel már három éve nem találkoztak, biztos, hogy ő tudja jól, és nem csak elhitte, amit a barátnője telefonban vagy levélben lefestett neki? Számomra néhány perc után épp az ellenkezője tűnt valószínűnek.

22 megjegyzés:

  1. Huh, ez érdekes, de ugyanakkor mellbevágó is volt. Viszont az egyértelműen leszűrhető volt, hogy a Nő önmagát sem ismeri igazán... :)

    VálaszTörlés
  2. Az vesse rá az első követ, aki tuti, hogy jobban ismeri önmagát ... :)

    Mert ez mindnyájunk története, és a barátainké is. Azt hiszem.

    VálaszTörlés
  3. Ami biztos az az, hogy az önismeret és a világ, azaz mások ismerete szorosan összefügg. Na meg azért - már hogy az idézetre is reagáljak - az kifejezetten nem mindegy, hogy milyen barátai és vagy/ ellenfelei (és nem ellenségei!) vannak az embernek. Mert ugyan lapos kis közhely, hogy gyakran az ellenfeleink szavára jobban kell/kéne figyelnünk, mint a barátainkéra, de azért van benne valami! ::)))

    VálaszTörlés
  4. És hát van, akinek beleférnek a nagy elvi-erkölcsi, világnézeti különbségek is a barátság fogalmába, van, akinek meg nem. Nem a biz. dolgokban való másképp gondolkodásról vagy mondjuk a politikai hovatartozásról (ha van ilyen egyáltalán) beszélek...!!

    VálaszTörlés
  5. ...egy barátságot megszabhat bármiféle hovatratozás? Vagy a hovatartozás határozza meg a bartáságot? De az biztos, egy bartáság akkor jön létre, ha van közös, olyan közös, melynek nem számít a többi különbség :) Amúgy igaz, hogy valójában önmagunkat talán sosem ismerjük meg. S kevesen vagyunk, akik legalább igyekszünk, önmagunkba nézünk. Ellenségeink szava fontos lehet, bár sokszor az irigység beszél belőlük, s ne feledjük, az ellenségeink mindig gyengébbek, kevesebbek nálunk! Ezért helyesebb valóban az ellenfél használata. Ők inkább motiválók :) Huh, lehetne ezekről beszélgetni nem keveset :))

    VálaszTörlés
  6. Egyszer volt, hol nem volt... azaz már majd 15 éve. Egy társaságban valaki - aki a barátom barátja volt, sose szívlelt, de rugdosni nem szokott - azt mondta, hogy én agresszív vagyok. Na erre én kézzel-lábbal, és néhányan még csatlakoztak is, hogy nem, dehogy, legfeljebb csak elkeseredett.
    A következő napokban belülről rágott a dolog. Akkor még nem tanultam pszichológiát, nem tudtam a frusztráció-agresszió láncolatáról, mégis néhány nap után rájöttem, hogy én bizony mégis agresszív vagyok. Következő alkalommal ugyanebben a társaságban közöltem az illetővel, hogy igaza van. Úgy meglepődött, hogy nyomban visszakozott, á nem, mégis ő tévedett... de mondom, én tényleg agresszív vagyok.
    Azóta keresem rá a gyógyírt, sikertelenül, de mégis biztos vagyok benne, hogy nem hiábavaló ez a tudás (sem).


    KisVirág! A politikai hovatartozás pedig nem csak barátságokat, de családokat is szétszakít. Erre kis hazánk és legalább ehhez a kárpáti lavórhoz kötött ezeréves történelmünk igen intenzív példa, bár nyilván máshol is előfordulhat hébe-hóba.
    Nyilván el lehet lamentálni azon, hogy akkor milyen barátságok és milyen családok ezek, de... hát ilyenek, amilyenek nekünk jutnak. (Most úgy nagy általánosságban.) Szóval körbe lehet ezt a dolgot járni, de én akkor megint a nemzetkarakterológiánál kötnék ki, és Malvina beutalna engem a Demokrata vagy az Elixir Magazin szerkesztőségébe :)

    VálaszTörlés
  7. ::))) Istenem, bárcsak megtehetném, akkor nem állna ilyen szarul a szénánk! ::))))))

    VálaszTörlés
  8. Szerintem egyébként a barátságot sem szabad misztifikálni, pont úgy, ahogy a szerelmet sem. Mindegyiknek megvan, meg lehet az ideje, helye, szerepe, stb. Mindegyik születik és meghal (vigyázat, nem kihal!) , mindegyik jöhet és mehet , na és mindkettő között akad olyan is, amelyik kitart az idők (az életek) végéig.

    VálaszTörlés
  9. Csak a saját nevemben mondhatom: a hovatartozás nem szabja meg, de bizonyos (nem tudom, hogy kéne pontosan fogalmazni) alapvető emberi normák tiszteletbentartása (a másik iránti tisztelet hiánya, mások véleménye felé való intolerancia, stb.) igen. És nemcsak a barátságot, bármilyen kapcsolatformát.
    Vannak emberek ugyanis, akikkel bármilyen óvatosan is beszélgetsz, valahogy mindig olyan területre tapintasz, amivel kapcsolatban nem akarod a hülyeségeit hallgatni. Na és ilyenkor jobb elkerülni egymást.
    De egyetértek, nem kell túlmisztifikálni. Az ellenfélséget/ellenségességet sem.

    VálaszTörlés
  10. Szerintem egy kapcsolat alapja, mindig a bizalom és a kölcsönös tisztelet. A véleményünket bátran kifejezhetjük, addig amíg nem szólunk bele egy ember életébe.
    Akaratlanul is beleütközhetünk olyan témákba, amivel a másik ember nemtetszését érhetjük el, de a tisztelet ezt ellensúlyozza. Szerintem attól, hogy valaki egy vitézi rend örököse az még nem jelenti azt, hogy tisztában van a saját országának a történelmével.
    Nem értek egyet ezzel az átörökítéssel.
    Mert lehet, hogy valaki örököl valamit, de soha nem lesz képes úgy élni, abban a szellemben, mert nem olyanok a körülmények, és az emberek is teljesen másként élnek.
    Attól, hogy magyar gárdás ruhát visel valaki, még nem lesz nagyobb hazafi.
    Ez mind-mind csak fényűzés, marhaság, az emberek hülyítése. Nem vagyok egyik párt tagja sem és szimpatizánsa sem, de ugyanúgy magyar vagyok és büszke is vagyok rá, de nincs szükségem ilyen szervezetekre, mert mindegyiknek köze van a politikához. Aki pedig bekerül a politikába, az bemocskolja magát.
    Mikor még főiskolára jártam, egyháztörténelemből a szigorlat pont a zsidókérdést ölelte körül. Így több évnyi kitartó munka és kutatás alapján biztosan merem állítani, hogy a mostani hungaristák, nagy hazafiak semmit sem tudnak a magyar történelemről. Csak részleteket, és rengeteg olyan dolgot kifelejtenek belőle, amiről nem is szeretnek tudomást venni,mert számukra az már égő, nem felelne meg nekik, és ez a probléma.

    VálaszTörlés
  11. A történelmet is teljes összefüggéseiben kellene értelmezni és nem úgy, hogy csak azt tartjuk fontosnak, amivel mi egyetértünk, ami számunkra szimpatikus, mert így megvezetjük az embert. Ez is történelem hamisítás.

    VálaszTörlés
  12. Vazze Marlvina, csak most esik le! Hogy bejegyzésed szerint azért áll szarul a szénánk, mert nem utalhatol be engem a Demokrata és Elixír szerkesztőségébe! :)))

    VálaszTörlés
  13. Igen. Kifejezetten, mert ha beutalhatnálak, akkor található lenne arrafelé valami értelem is! Én imígyen értettem. ::))))

    VálaszTörlés
  14. Ááá, óóó... megtisztelő :)

    VálaszTörlés
  15. Malvina, megjegyzésedet tulajdonképpen felhatalmazásnak véve :)
    nekifogtam tucatadszorra megint elolvasni Szepes Mária Vörösoroszlánját. Szeretem. De Rád való tekintéssel majd nem írok róla posztot. :)))

    VálaszTörlés
  16. A Vörös Pöttyös Oroszlánra gondolsz? :::))))))))

    VálaszTörlés
  17. A poszt egy mellékága kapcsán megjegyezném: a vitézi cím Horthy agyszüleménye volt. Egyfajta felemás földreform-kísérletnek indult a dolog. A cél az volt, hogy a háborúban min. Nagyezüst éremmel kitüntetett, paraszti származású, "megbízható, jó magyar emberek"-et ún. "vitézi telek" adományozása útján földbirtokhoz juttassanak. A bibi ott volt, hogy e célra földalap nem volt. Némi noszogatásra nagybirtokosok felajanlottak 6-7 ezer holdat e célra, ami kb. 500 "vitéz" igényeit fedezte. Ezért a "vitézség" rétegének kialakulása 1920-tól csak vontatottan haladt. Lendületet akkor kapott, mikor kezdték elkobozni és felosztani a zsidó nagybirtokokat. Ennyit erről...

    VálaszTörlés
  18. Trendo, a történet eleje megvan a nov. 26-i posztomban. De köszönet a végéért!

    VálaszTörlés
  19. Ma már csak egy szimbólum, aminek semmi értelmét nem látom.

    VálaszTörlés
  20. Sajnálom Dani, hogy nem tudok ellentmondani Neked :)

    VálaszTörlés