2009. december 2., szerda

Budapest spa és egy elrontott pillanatkép


Kb. ennyi most a Hungária fürdő

Fotók. Magdalena Frey-Heinz Cibulka, Budapest Galéria, meg még a Lajos utcai kiállítóterem, de oda már nem jutottam el. A képek egy része sokkoló, más részük érdekes. Heinz Magyar képek sorozatában a Hungária fürdő, eszembe juttatta, hogy én is csak egyszer láttam, véletlenül botlottam bele. És mennyi mindent észre se veszünk. Sajnos ezt a szecessziós épületet is hagyják elrohadni, már csak a homlokzat van meg, düledezve. Utánanéztem a neten, a kép is onnan való: Várbazár 2. Ingatlanpanama, rövidtávú érdekek, remények, aztán csalódások... végül majd összeomlik az egész, "eltakarodik" az útból.


Mészáros Márta Utolsó jelentés Annáról. A kritikák nem ígértek semmi jót, de reméltem, legalább Kéthly Annáról, a számomra nagyon kevés szimpatikus politikusok egyikéről megtudhatok valamit, amit eddig nem. Ehelyett:
Száz perc borzalmas ripacskodás, még Eszenyi és Cserhalmi is, gondolom, nem maguktól, hanem a színészvezetésnek köszönhetően.A maszk vacak, igénytelen, talán nem kellett volna közeli képeket készíteni. A brüsszeli magyar nagykövetség pedig innen a Városligetből ismerős. Aztán meg mintha kimaradtak volna részek a forgatókönyvből, az érzelmek, reakciók nem következtek egymásból. Kéthlyről se tudtam meg semmi fontosat, s majdhogynem antipatikussá tette ez a megformálás. A téma sokkal jobbat érdemelne! Ez egy nagyon elrontott pillanatkép.
Az egyetlen megrázó mondat egy szavai kétértelműségét szomorúan vállaló, öreg szocdemes szájából volt hallható: "Minél jobb híreket kapunk otthonról, annál rosszabb nekünk." Mélyen átéreztem ezt a hetvenesévekbeli emigrációs anomáliát.
De nem értem, miért adnak Mészárosnak most is ennyi pénzt, ha már csak erre képes belőle?

8 megjegyzés:

  1. Azért, mert Mészáros nemzeti szimbólum. ::))
    De jó, hogy nem néztem meg ezt a filmet! Ez volt a sejtésem.
    Eszenyit meg csak ne mentegessük! Amióta rendez, azóta elfelejtett színésznő lenni, pedig lehetett volna akkora, mint Törőcsik Mari vagy urambocsá Ruttkay... de hát nem lett. Sőt, évek óta semmi jelentőset nem csinál színészileg, SŐT a köbön. Az a ciki, hogy mindezt nem látja be, hanem újra és újra próbálkozik. Bár ne tenné... :(

    VálaszTörlés
  2. Nemrég mentem el a Hungária fürdő előtt, be van állványozva, a régi homlokzatot már nagyjából restaurálták....sajnos:) ..én is adtam rá árajánlatot vagy két éve.

    VálaszTörlés
  3. Köszi az infót!
    Akkor várjuk ki a végét, és reménykedjünk, hogy valami épkézláb dolog sül ki belőle.

    VálaszTörlés
  4. Az én véleményem az, hogy Mészáros dokumentumfilm rendezőnek azért rossz, mert "sok" hozzá, és nem jó értelemben (túlságosan önkényes és ideologikus), játékfilmesnek meg azért rossz, mert ahhoz meg igencsak kevés. Utóbbi filmjeit, a Nagy Imréről és a Kéthlyről szólót is olyan kritikák érik, hogy önkényes áriratok, belemagyarázások, tulajdonképpeni történelemhamisítások. És szerintem ezekben több az igazság, mint sem.
    Mégpedig azért, mert semmi nem tiltja, hogy történelmi személyekkel, történelmi tények felhasználásával, azokat kiegészítve, átírva fiktív történeteket meséljenek el. Maga Shakespeare sem jáért el másként, amikor kora történelmi krónikáiból vette az alapanyagot a drámáihoz. csakhogy Nagy Imre és Khétly , illetve az őket körbeveveő történések mégtúl közel vannak hozzánk, ezért esetükben nem járható ez az út. Azt persze nem tudom, hogy ahhoz mit szólna a nagyérdemű, ha egy Shakespeare nagyságú rendező -e két személy történetét alapul véve - egy shakespeare-ihez hasonlítható nagyszerű alkotással rukkona elő! De hát mint tudjuk, ha a nagyanyámnak ...., kvázi ezzel most nem számolunk.
    Mészárossal én úgy vagyok, mint Próbálkozó Jánossal, aki elment péknek tanulni, és kitanulta a mesterség alapjait, amiért is valóban kenyér alakú és lisztből készült, tűzön sütött kenyereket volt képes készíteni. De "A" kenyeret soha, egyszer sem volt szerencséje, képessége kisütni!

    Eszenyi és Cserhalmi meg pont úgy jártak, ahogy Garas Dezső a szappanoperában, aki borzalmassá picinyült, hozzá a közeghez, amibe belekeveredett.

    VálaszTörlés
  5. A Cibulka-Frey kiállítások még dec. 6-ig nyitva vannak. Érdemes!
    A Liget Galériába már én sem jutottam el, a harmadik helyszínre.

    VálaszTörlés
  6. Hm, valahol van erről persze pár fotóm, de nem voltam elégedett egyikkel sem. Gondoltam, van időm, mert gyerekkorom óta romokban ez az épület. Hát lekéstem, hogy valóban jól megfotózzam. Eszembe jut erről az épületről egy nagyon jó kis történet. 22 éve történt, amit onnan tudodk, hogy Gabi Piróval volt veszélyeztetett terhes és amíg kicsit kórházban volt, "duhajkodhattam" :) Egyik őrült barátommal úgy éjjel kettő körül sétáltunk a Dohány utcában és amikor a fürdőhöz értünk, láttuk, hogy filmet forgatnak. Puskás katonák álltak az ablakpárkányon és céloztak a Bástya mozi irányába. Vannak pillanatok, amikor két őrült egyre gondol. Odamentünk a rendezőnek látszó figurához. Bartha barátom elkezdte: Hát ne haragudjon, mi már sokmindenen átestünk, sokmindent tapasztaltunk ... (itt rám nézett, hogy innemn folytassam) ... de ilyen szar filmet még sose láttunk, fejeztem be a mondatot. Így utólag kissé durva, de mi órákig röhögtünk azon az ábrázaton, amit kiváltottunk ezzel.

    VálaszTörlés
  7. :)

    Ilyeneket később aztán már nem csinál a "jól nevelődött" ember...

    VálaszTörlés
  8. Denhoda,
    kösssszzzz, ezen most én is igen jóízűen röhögök! Mert , hogy úgy elképzeltem!::)))

    VálaszTörlés