2010. január 6., szerda

Pajor Tamás fényei










Előre látott időszűkében e hónapban szinte csak az almáriumba eltett "konzervekkel" dolgozom. Ez a vízkereszti is ilyen:

Amikor sok évvel ezelőtt a Rocktérítőt láttam, rendre viszketett a tenyerem. Magam is deviánsnak kamasznak voltam titulálva, mégis úgy éreztem, szívesen "taknyán tenyerölném" ezt a nyegle, nagyképű srácot, természetesen tisztán csak nevelési célból.:)
A film végül egy átváltozás története lett, hogy sodródott be a vadul lázadó Neurotic frontembere a Hit Gyülekezetébe. Ennek lélektani háttere nem túl bonyolult: az elvakult és önpusztító lázadás egyfajta segítségkérés, és innen nem nehéz belekapaszkodni az első kinyújtott "kézbe".
Aztán vagy két évtized szünet. Nekem legalábbis, mert sose hallgattam Ámen-t, Vidám vasárnapot se néztem. 2005-ben a párom egy CD-vel jött haza, Pajor Tamás: Önök érték. A nappali szőnyegén kucorogva hallgattuk, ránk sötétedett, de újra és újra, a lendület és a többi dal átvitt bennünket a vallásos számokon is, 3,5 órán át, mire feleszméltünk, hogy már elmúlt tíz óra, és a kertszomszédok bizonyára aludnának.
Aztán azon lamentáltunk, hogy lehet, hogy valaki humoránál van, ennyire érzékeny, ennyire képben van a jelent, a múltat, az emberi természetet illetően, mégis Hites marad? Tippeltünk anyagi érdekre, meg hogy más szemében a szálkát is, sajátjában a deszkát sem, de igazán nem tudhatjuk. No hát, bizonyára ő meg tudja magyarázni magának.

8 megjegyzés:

  1. Hát engem nem győzött meg semmiről a pasi, szorri.... :(

    VálaszTörlés
  2. szintúgy, egy kicsit zavaros, nem áll össze teljesen a kép.

    VálaszTörlés
  3. Akinek nem gyün át, annak nem gyün át. Számomra meg tiszta sor, hogy mindent tud és érez kis hazánk közelmúlti történelméről, kellő iróniával látja ezt a kis kárpáti lavórt. De akár a jelen hétköznapi viszonyairól, a drogozásban odaveszett nyóckeres fiú motivációjáról, a Moszkva téri házban reménytelenül fogyasztásba fulladó elvált asszonyról, és annak nyilván mintakövetésből kifolyólag majd szintén vakon és ostobán fogyasztó gyerekéről, a szőke laptopos titkárnőre hajtó, a káderlétből épp csak átvedlett férjről, a látszat hajszáhászáról, a reklámok diktatúrájáről... szóval mindenről. Talán ehhez az egész lemezt meg kéne hallgatni, én meg elfogult vagyok, ha már korlátozott a hely és válogatni kell.
    A gyönyörű, hogy a nyelvet még Neurotic-os kölyökként attól a Fenyő Mikitől tanulta, akit most is kiparodizál. De Fenyőtől tanulta a Sziámi, Az Európa Kiadó, a Balaton... ami hihetetlennek tűnik, ha a nyolcvanas évek underground-ját összevetjük a Hungária álomvilágával, és mégis. Geszti, és a még újabbak már csak epigonok.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szellemesek a szövegek. Időnként virtuózak. A mélyebb elemzésre nem volt még módom, mert csak most tudtam egyszer meghallgatni a számokat.

    VálaszTörlés
  5. Hol? Trendo, megtáltosodott a géped?

    VálaszTörlés
  6. Igen. Mióta felcsavartam a hangerőszabályozó potmétert, ami úgy el volt dugva... De most elolvastam végre a kézikönyvet és feltekertem a hangerőt!!!
    Ez a Fenyő Miki köpenyéből előbújt fiú nagyon tehetséges. Az "Őrizd a lángos" egyesíti magában a posztmodern, kiürült nihilt és nagy magyar léten való keserű-cinikus röhögést, pazar nyelvi poénokkal fűszerezve.

    VálaszTörlés
  7. Hát örülök, hogy meg tudtad hallgatni.

    VálaszTörlés
  8. Szerencsés összejátszásaként a sorsnak, hogy a lángos amúgy is terítéken volt. Ezért a "tésztás lábos" ill. a kisült lángos megőrzésének fontosságára egy másik blog is felhívta a figyelmet :) Éljen a Lángos megbonthatatlan és örök, internacionalista egysége!

    VálaszTörlés