2010. szeptember 30., csütörtök

Az eleve elrendelés és a szabad akarat

Igen. ÉS. A kötőszó nem a "vagy". Nem mond ellent egymásnak e két fogalom, nem zárják ki egymást.
Ki az emberek zárják egymást. Évszázados vallásháborúk, inkvizíció folyt e két fogalom egymás elleni "védelmében" is.

"Mindenki azt kapja, amit megérdemel." Rendben van.
Az Áldozat - egyén, nép, bármilyen csoport - is vétkes. Mindig. Ha mi nem is látjuk, hol, mikor... de vétkes. Vétkével szinte automatikusan magára rántja a bajt. Ám ez nem menti fel az Elkövetőt a felelősség alól.

4 megjegyzés:

  1. Kedves Marvin!

    Ugyan hogyan lehetne egy nép kollektíven bűnös? A bűnösség, az elkövetett vétkek mindig személyreszólóak. A bűnért az felel, aki elkövette.

    A történelem során volt egy sajnálatos vészkorszak, ahol a zsidó nép kollektív bűnösségét hírdető nácik gyalázatos népírtást műveltek, s melynek okán 6 millió zsidó áldozatért mondunk Káddist (zsidó gyászimát) - 18 hozzátartozómat gyilkolták meg Auschwitzban, egyik Nagyszülőmet sem ismertem, hiányukat egy életen át elszenvedni kényszerülök. Ugyan miben voltak Ők bűnösök? Miben voltak bűnösök a gázkamrába küldött zsidó csecsemők, gyermekek és soha meg nem született gyermekek, az idősek, a betegek, akiket aljas módon jogaiktól, majd emberi méltóságuktól, végül életüktől fosztottak meg Hitler kiszolgálói? Miben voltak bűnösök azok, akiken egy Mengele nevű aljas kontár embertelen kísérleteket végzett?

    A blogod roppnat érdekes, beleolvastam. Érdekes prizmán át szemléled a világot, ám a fenti kijelentésed meglepett.

    Legyen szép a napod!

    Vaddi

    VálaszTörlés
  2. Óha! Egészen mély világnézeti kérdéseket feszegetsz.
    Neked, mint érintettnek, nyilván érzékeny pontjára tapintottam. Sajnálom.
    Én máshonnan nézem a világot. Kétségtelen, a Te kérdéseid joggal feltehetőek, onnan, ahonnan Te nézed. És igazad is van.
    De nem fogok vitatkozni. Neked új ez a blog, nekem meg régi tapasztalatom, hogy a vita itt, a blogtérben nem visz semerre.
    Elég az embernek a való életben harcolnia, ne kelljen már itt is... Én meg ráadásul egy jó ideje szinte csak naplónak használom e felületet.
    Minden jót kívánok, és mindenképpen azt, hogy egy toleránsabb, egészségesebb világ vegyen körül bennünket! Szép hétvégét!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Marvin!

    Ez egy korrekt válasz volt. S ezt nagyon komolyan írom. Nem szeretnék vitatkozni, annál is inkább nem, mert hozzád hasonló módon magam is azt vallom, hogy a blogtér bár kommunikácós tér, ám ne legyen vitatér. Három éve bloggerkedem, így bőségesen van tapasztalatom... :)

    Egyetlen célom volt a hozzászólásommal, nevezetesen, hogy elgondolkodtassalak. Ha ezt elértem, ez már számomra elég. :)

    Nem szokásom "idegen" blogokba írni. Pár zsidó blogot látogatok, azokat sem túl frekventáltan, igyekszem minimalizálni a neten töltött időmet. Élem az életem a valóvilágban. :)

    Magam sem tudom, hogy találtam meg a blogod. Valószínű a google-ban kereshettem, s így kerülhetett a látóterembe. Mindenesetre a blog és a blogger érdekes, kizárólag ezért írtam. A számomra jelentéktelen blogokon, website-okon, embereken át szoktam lépni. Az élet túl rövid ahhoz, hogy lényegtelen dolgokkal foglalkozzam.

    Itt kicsit elidőztem, s nem bántam meg. :) Kimondottan kedvelem az olyan embereket, akik tudnak érezni, és mernek gondolkodni, tudnak és mernek kilépni a sémákból, és saját jól felépített gondolatviláguk mentén látják és értelmezik a világ dolgait. Azt hiszem, Te ilyen vagy. Örülök e virtuális "találkozásnak".

    Kívánok Neked minden szépet és jót. :)

    Shalom!

    Vaddi

    P.s.: Fogalmam sincs, hogy miért nem tudom továbbra sem nicknévvel beküldeni a hozzászólásom. A blogspot sokadszorra tréfál meg...

    VálaszTörlés
  4. Igen, innen az átjárás is nehéz más blog-rendszerekbe. Szerintem sem a legjobbat választottam a blogspottal, de már öt blogom fut(ott) itt, ezt tanultam meg, és lusta vagyok váltani :)
    Köszönöm soraidat. Shalom!

    VálaszTörlés