2010. április 27., kedd

A pozitív gondolkodás csapdája

"Ha elhiszed, hogy sikeres lehetsz, az is leszel." Évek óta ez áll egy ismerősöm iwiw-oldalán. De ha felmerül, hogy beüljünk valahová egy tea mellé, nem lehet, ilyesmit nem engedhet meg magának. Tudom róla, hogy egyébként is filléres gondjai vannak. Én fizettem ki egy sikertelen külföldi munkavállalásból hazajutását.

Másik ismerősöm kora tavasztól napszemüvegben jár, saját bevallása szerint azért, hogy ne lássák a szemét, a lelke tükrét. Szerintem meg még azért is, hogy ő se lásson meg másokat.
29 évesen még nem vált le a szüleiről, nem dolgozik, nem vállal felelősséget, nem dönt...
"Azért kell választani és dönteni, mert ez egyben tartja az embert" - fogalmazta meg találóan nemrég eltávozott gondolkodónk.
Szintén saját elmondása szerint mindentől fél. MINDENTŐL. Tesz-vesz, jön-megy, épp csak nem él. Helyette például engem faggat az életemről, mert az nem neki fáj, és csak addig, hogy ne is fájjon. Szintén életpótlékként Coelho-t, A. J. Christian-t, és más filléres „misztikusokat” olvas, belső utazások, külső tapasztalatok begyűjtése helyett ezek alapján mér, bírál, ítél. Sztereotípiák mondogatása közben pedig iszik, depressziós hullámok között hánykolódik, gyakran érzéketlen, és olykor gonosz is...

Tragikum-fóbia. Ezt a kifejezést Popper Péter használta, amikor az amerikanizálódásról írt. A valaha ésszerű, az üzleti életre és munkahelyre vonatkozó „keep smiling”-szabályból mára kényszeredett „pozitív gondolkodás” vált. Mutassuk azt, hogy boldogok vagyunk, legalábbis elégedettek, és tagadjuk el, hogy baj van bennünk és körülöttünk, sőt tegyük ezt olyan jól, hogy mi se érezzük! Legjobb, ha nem is érzünk egyáltalán semmit, csak tesszük, amit várnak tőlünk. Ha még nem vagyunk elég profik ebben, befizethetünk agykontrollra, vagy más korszerűbb kurzusra.

Pedig ha nem engedjük magunkhoz, magunkba a tragikumot, nem éljük meg mélyen a magunk és mások szenvedését, nem tudjuk megélni a valódi örömöt sem. Ha elkerüljük a megélést, az átérzést, hogy így elkerüljük a fájdalmat is, akkor a megtapasztalás hiányában nem csak ostobák maradunk, de csupán valahány százalékos életet élünk.

Popper példája sarkít:

Vannak helyzetek amikor „depressziósnak lenni szinte erkölcsi kötelesség… Talán azt kellene gyógyítani, aki vidáman lubickol ebben a mocsárban.”

Szélsőség, de van benne igazság, és ő ismeri a másik oldalt, a két angyal legendáját is, mely ezen az oldalon is olvasható.

Valahogy úgy lenne jó, hogy szembenézünk, aztán a látottakat megtanuljuk ép lélekkel elviselni. Sok más definíció mellett nem ezt nevezik bölcsességnek, gerincességnek, spirituális vagy egyszerűen csak emberi tartásnak?



17 megjegyzés:

  1. Egyetértek az utolsó vesszőig. Az életet élni kell, nem pedig elszenvedni.
    Sajnos sokan mások hangzatos álbölcsességeit szajkózva nem tesznek semmit saját sorsuk jobbra fordítására. Kitől várják, hogy megtegye helyettük?
    Ők az élet vesztesei.

    VálaszTörlés
  2. A fenébe Kósza, pedig én épp most is szenvedek, mint egy kutya! De azért nem vagyok hajlandó amerikai álságokkal, intenzív megvilágosodással és egyéb gyorskajákkal ámítani magamat.
    Találok én más felelősségelhárítási módszereket magamnak :)

    Mindazonáltal "az ők az élet vesztesei" kemény megjegyzés nyomán kérnék egy kicsivel több megértést, empátiát, szolidaritást ha lehet.

    Na nem mintha én nem szoktam volna ilyen kemény lenni, de igyekszem változni.

    VálaszTörlés
  3. Drága Marvin, attól, hogy én empatikusabb lennék ők még ugyanúgy megmaradnak vesztesnek.

    VálaszTörlés
  4. Tetszik ez az írás, Marvin, köszönöm. A mai világban szerintem az a nem normális, aki nem depressziós. Merthogy baj van, nagyon nagy baj, bennünk és körülöttünk is. És mégsem tehetünk mást, mint hogy tovább csináljuk, élünk, és megpróbálunk éberek maradni.

    Nem mindenkinek van bátorsága szembenézni a sötétséggel, pedig az szükséges lenne, eltagadni nem ildomos. Viszont túlzottan beleragadni sem érdemes, mert ott a Napfény is a felhők fölött, legalábbis szerintem ott van... Drukkolok Neked, sok szeretettel.

    VálaszTörlés
  5. Az "ők" az én is vagyok, Kósza! Vigyázz azért is a keménységgel, mert nem tudhatod kinek mondod a mit...

    Missmigrans: köszönöm, és igyekszem már 43 éve :)

    VálaszTörlés
  6. Rájöttem Kósza! Nem érzékeled az iróniát a harmadik bekezdésbe.

    Na sebaj, nekem meg a humorérzékem fogyatékos, legalábbis a párom szerint :)

    VálaszTörlés
  7. Marvin, két dolog közül választhatok, vagy elmondom a véleményem, vagy nem.
    Tudod mit? Ezúttal döntsél Te, hogy a jövőben elmondjam-e?

    VálaszTörlés
  8. :) Monnyad, monnyad Kósza!

    Tudom, hogy evvel problémáid vannak, valahol olvastam.
    Én is belelépek néha a hasonló cipőbe. Vagy megmondom és utálnak, vagy nem mondom meg, de akkor meg bennem nő, és egyszer úgyis kipukkad, vagy elmegy a kedvem az adott embertársaságtól.

    A posztban írt szembenézéshez: tudod, hogy mindig az zavar bennünket a másik emberben, ami saját magunkban zavar, amivel magunkban is gondunk van?
    Szerintem ezért konfrontálódunk mi folyton.
    Úgyhogy ha visszaszólok Neked, hogy pl. ne légy olyan radikális, gondolj arra, hogy tulajdonképpen magamnak szólok vissza :)

    VálaszTörlés
  9. Én azzal az elhatározással jöttem ebbe a társaságba, hogy nem vetek szelet.
    De néha azért mégiscsak kiengedek egy kis szellőcskét. Jobban kell majd vigyáznom. :)

    VálaszTörlés
  10. Vessél Kósza, vessél!

    Az én idegbajom, gyenge bizonyítványom, ha nem viselem jól.

    Ha pedig nem vetsz, az ne miattam legyen, hanem mert belülről fakad, hogy nem vetsz.
    Amíg nem ez fakad, addig vessél. Szerintem.

    VálaszTörlés
  11. Ezzel a pozitív gondolkodással gyakran meggyűlik a bajom. Ugyanis hit nélkül ...sem ér. Aki valóban pozitívan gondolkozik az piszkosul megszenved a gondolatai megvalósításáért és bizony gyakran nem is megy rögtön. Lehet, hogy marhaság, de nekem csak akkor sikerül pozitívan szemlélnem a világot amikor a gödör alján vagyok. Ugyanis onnan már csak felfelé mehetek. Na ilyenkor bvalóban megkönnyebbülök.

    VálaszTörlés
  12. Boró, irigylésre méltó hozzáállás.

    VálaszTörlés
  13. Manapság rossz?
    De mikor volt jó? A mamuthordák nyomában?
    A drámai, tragikus eseményeket nem lehet ép lélekkel megúszni. Felesleges erre törekedni, mert illúzórikus cél. Kell a lelki sebtapasz, kötés, miegymás. A kilábaláshoz jó kis egyéni receptúrák kellenek. Kinek ilyen, kinek olyan. Társaság, barátok, aktivitás, elszántság, könyvek, zene, jó ételek... és idő.

    VálaszTörlés
  14. Igen Kaktuszka, szerintem a mamucokkal jó volt. Vagy legalábbis a mamucoknak jó. Már amelyiket le nem dorongolta valamelyik ősünk :)


    Ps: A párom megjegyezte az imént, hogy szerinte a mamucoknak most a legjobb. Kihalva.

    VálaszTörlés
  15. A mamucok nagyon helyes, édes megnevezés. :)


    A kihalás valóban megnyugvást hoz? De ki fogja ezt értékelni, ha senki sincs már?

    VálaszTörlés
  16. Valaki mindig van, valahol, itt vagy máshol...
    No ez hit, világkép kérdése.

    VálaszTörlés
  17. Szerintem az emberi tartás, önuralom, méltóság azok a dolgok, amiket a sötétséget is alaposan bejáró időszakok után tudsz érteni, értékelni, magadénak érezni. (Magamból indulok ki.) Küzdelmes tud lenni ezeknek a megtartása, de amiért saját magad megküzdesz, az a tiéd. És talán a másikban is meglátod a küzdelmet. Talán tisztelni is tudod benne azt, vagy ha mást nem, az embert.
    Hogy most a rossz vagy régen volt-e jobb? Szerintem ez lényegtelen. Most élünk. Ez a feladat, itt és most.

    VálaszTörlés